כך תחסכו בקנייה בסופר

לא ברור, איך אנחנו נכנסים לסופרים עם רשימת קניות של 100 ₪, ויוצאים עם חשבון של 600. מה סה"כ רצינו? לקנות חלב, לחם וביצים? מסתבר שרשתות מזון מפעילות אין ספור טריגרים וטריקים שיווקיים, שמכריחים אותנו לקנות מוצרים שלא תכננו ולא רצינו לקנות.
מודעות לטריקים – נשק בידי הצרכן!
אז מה הם הטריקים? 


הם מכריחים אותך לעמוד בתור!
עד לא מזמן הייתי בטוח שתורים בסופר, הם תוצאה של מחסור בכוח אדם. אך שמתי לב שגם כשאין הרבה אנשים, עדיין יש תורים.
מסתבר שהסיבה לכך היא הגדלת סל הקניות של הלקוח.
כשעומדים בתור, נחשפים למוצרים שמושכים את תשומת ליבנו מדובר ברוב המקרים במוצרים, שאנחנו בטוח לא צריכים.
כשעומדים בתור, יש לנו זמן להיזכר ששכחנו מוצר כלשהו ולרוץ לקנות אותו.
כשעומדים בתור, אנחנו נחשפים לאנשים אחרים שקונים מוצרים שלא קנינו ולעיתים זה גורם לנו לקחת מוצרים שלא תכננו לקנות כלל.

הם שמים מוצרים גדולים בכניסה!
בכניסה לסופר תמיד תמצא מוצרים גדולים כמו נייר טואלט, שישיות מים, ארגזי קולה וכד'. לרוב גם מוצרים אלו יהיו במבצע שחבל לפספס.
הסיבה לכך היא פשוטה – שתיקחו עגלה! אדם שיטייל בסופר ללא עגלה, יהיה מוגבל מבחינת כמות המוצרים שיוכל לרכוש. לעומתו קונה עם עגלה, פתוח להצעות ולא מוגבל ביכולתו לקנות עוד!

הם נותנים לך עגלה ענקית!
עגלות סופר לראשונה הופיעו ב-1938. מאז שטח עגלת סופר הוכפל!
בדרך כלל נפח העגלות של היום, יכול להכיל יותר ממה שצריך לקוח ממוצע. למה זה טוב?
האם קרה לכם פעם שהלכתם עם עגלה חצי ריקה? במצב כזה, באופן לא מודע מתעורר הרצון למלא אותה.. ואז קונים יותר מוצרים ממה שצריך.
אם נכנסתם לסופר לקנות מספר מוצרים – תיקחו סל ולא עגלה. אם אין סל – תיקחו בידיים – זה יחסוך לכם הרבה כסף.

הם מכריחים אותך לעבור מסלול!
האם שמתם לב שכל מי שנכנס לסופר עובר באותו המסלול? המסלול תוכנן במיוחד ואם חשבתם שאתם בוחרים לאן ללכת, אולי תופתעו לשמוע שאנשי מקצוע תכננו הכל בשביל שתוציאו כמה שיותר כסף.
מוצרי צריכה כמו חלב, לחם, ביצים, בדרך כלל נמצאים בסוף החנות, כך שתעברו את כל הדרך אליהם וגם את הדרך בחזרה. הם רוצים שתעברו דרך ארוכה שמלאה בקניות ספונטניות. ככל שתישארו יותר זמן בחנות – תקנו יותר.

הם מכריחים אותך ללכת למאפייה
האם קרה פעם שבמסלול לא עברתם דרך המאפייה? הריחות של המאפים שרק יצאו מהתנור לא יכולים להשאיר אדיש אף אחד. היד בלי כוונה לוקחת בורקסים ופוקצ'ה ולחמניות וגם בגט טעים.
אין ספק שברוב המקרים קנייה זו לא תוכננה מראש ואם לא היינו עושים אותה גם לא היה קורה כלום.
אם יש באפשרותכם לא להיכנס למאפייה שבמסלול, אל תכנסו. תשמרו על קור רוח ותמשיכו ללכת!

הם גורמים לך להיות רעב!
כמה תמונות של אוכל ראיתם בדרך לקופה? הסופרים רוצים שתהיו רעבים. אדם רעב קונה יותר. אדם רעב רוכש חבילות גדולות יותר של אוכל, קונה יותר מוצרי מזון שגם לא תכנן לקחת ומוסיף מוצרים לאכילה מהירה כמו חטיפים, שוקולדים, שתייה בבקבוקים קטנים וכד'.
אדם רעב לא יכול לעבור בלי לקנות, ליד אוכל מוכן בסופרים. הוא יעצור ליד החמוצים וייקח כמה לאחר שטעם כמה כי רעב.
אדם רעב, יקנה יותר במאפייה, כי לא יוכל לעמוד בריחות המדהימים.
לפני שהולכים לסופר – אוכלים! הסל של אדם שבע ב-30% קטן יותר מסל של אדם רעב. לכן אם אתם הולכים להשקיע 600 ₪, כדאי לעבור במסעדה ולהשקיע 180 ₪ טרם הקנייה בסופר.

הם מסתירים את המוצרים הזולים
פעם הלכתי לסופר עם רשימת קניות בה היה סעיף של ממרח שוקולד נוטלה. בלי להתאמץ ראיתי במסלול ממרח 500 גרם וכמעט לקחתי אותו. במחשבה השנייה, הנחתי אותו בחזרה ונכנסתי פנימה לתוך המדפים, שם מצאתי ממרח פי שתיים קטן יותר במחיר זול יותר במדף התחתון.
מוצרים יקרים תמיד נמצאים במדפים בגובה העיניים שלנו, או בכל מקום גלוי שמושך תשומת לב. בד"כ כלל במקומות האלה, שמים מותגים ומוצרים יקרים, כך שאדם שלא מודע לזה, יקנה את המוצר היקר ולא מוצר זול יותר שבחלק מהמקרים לא פחות איכותי.

הם מכריחים אותך לעשות קניות ספונטניות!
כשעומדים בתור ליד הקופה, תמיד נמצא מוצרים שנכנסים לקטגוריה של "קניות ספונטניות". מסטיקים, מנטוס, טיק-טק, שוקולדים, קולה קטנה ועוד.. מדובר בסיכוי אחרון של סופר להכריח אתכם להוציא כסף. לאחר מסלול של שעה וחצי, גם אם באתם לא רעבים, פתאום מתחשק איזה שוקולד כפיצוי על החוויה שעברתם.
לא פעם ראיתי אנשים שמחפשים מה להוסיף לסל בזמן שעומדים בתור. יותר מזה ברקע של קנייה הגדולה, ההוצאה הזאת לא תיחשב כמוגזמת כי זה בסך הכל להוציא כמה שקלים...

הם לא מספרים לך על המוצרים הזולים!
בעשור האחרון, מותגים רבים הבינו שצרכנים עם הכנסה נמוכה לא קונים את המוצרים שלהם. על מנת לפתור את הבעיה, הם יצרו מותג מפיץ.
לדוגמא פסטראמה של "מגה" ופסטראמה של "טירת צבי" מיוצרת באותו מפעל, אך נמכרת תחת מותגים שונים במחירים שונים.
מוצרים של מותג מפיץ הם מוצרים איכותיים מאוד שעברו בקרת איכות כפולה.

הם מנצלים את הילדים!
כל הורה עבר פעם טקס כניסה למועדון ההורים שמסוגלים להתמודד עם הילדים בסופר. על הורה להשקיע מאמץ רב ולהיות סבלני לרצונות של הילדים. זה טוב אם זה נגמר בסוף רק בבכי של הילד. לפעמים זה מגיע להיסטריות ושכיבה על הרצפה עם צרחות לא אנושיות.
הפיתרון די מתבקש – סופר עושים בלי ילדים. אבל אם עדיין יצא לכם להגיע לסופר עם בני משפחה הקטנים – יש מה לעשות. ילדים משתעממים בסופר תעסיקו אותם. כמו מבוגרים, כך גם ילדים רעבים מגדילים את הסל. אל תלכו לסופר עם ילדים רעבים.

הם עובדים עליך עם המחיר!
צרכן ממוצע מודע למחירים של מוצרים מובילים כמו לחם, ביצים, חלב, יוגורטים, אך מתקשה להעריך את הערך של מוצרים אחרים כמו נייר טואלט, יין, כלים חד פעמיים וכד'. סופרים מודעים לזה ולכן מסתירים את המוצרים הזולים וחושפים את המוצרים היקרים. הם שמים אותם ליד מוצרים יקרים יותר שמראש אף אחד לא יקנה. בנוסף הם מפרסמים מבצעים בהם מופיעים מחירים מומלצים ומחירי המבצע.
אל תפלו לתוך המלכודת מוצר לרוב לא נמכר במחיר מומלץ כלל ולכן מחיר המבצע זה פיקציה. אם תחפשו מוצרים זולים יותר ממוצר שנראה לכם כזול – לרוב תמצאו!

הם פונים לחמדנות שלך!
כמה מבצעים רואה צרכן סופר ממוצע? נראה שהזרם של הצעות משתלמות פשוט לא מפסיק. לפי מחקרים, 89% מאנשים לא מסוגלים להתעלם מהמבצעים וקונים מוצרים שלא באמת תכננו לקנות. עד כמה מבצעים אלו באמת משתלמים?
בעת קניית מוצר במבצע :
  1. בדוק כי למוצר אין תוקף, או תוקף לא מתקרב לסיומו
  2. בחן את הצורך במוצר – יכול להיות שאם לא קונים את המוצר, לא יקרה כלום
  3. בדוק האם מדובר במבצע אמתי ולא עבודה בעיניים

הם גורמים לך להישאר יותר!
כולם יודעים שככל שנשארים יותר זמן בסופר, כך עושים יותר קניות ומגדילים את החשבון הסופי. תנסו להיזכר איך תכננתם להיכנס "מהר" לסופר ולא שמתם לב, איך ביליתם כמעט שעתיים... איך זה קרה? האם שמתם לב שרצפה ברוב הסופרים מורכבת מריבועי קרמיקה קטנים? העגלה עושה רעש ונוצרת תחושה שמתקדמים מהר, גם אם הולכים לאט. התוצאה : אנשים בסופר לא ממהרים לשום מקום.
תשימו לב לשעון ואפילו תקצו לעצמכם זמן השהייה בסופר. זכרו שככל שתימצאו בסופר פחות זמן, כך תוציאו פחות כסף.

הם יודעים מה אתם קונים!
האם חשבתם פעם, למה תמיד תמצאו צ'יפס ליד הבירה, חגורה ליד המכנס ומנגל ליד הגחלים? קשה להאמין בזה, אבל סופרים יודעים איזה מוצר צרכן יכול להוסיף בקנייה של מוצר אחר. הם הולכים אפילו רחוק יותר – מציעים לכם עסקאות חבילה, כאשר המוצר השני לא תמיד מוצא את השימוש. התוצאה : קנייה של מוצר שלא תכננת לקנות.
קבלו החלטת קנייה נפרדת עבור כל מוצר. לעיתים יותר זול לרכוש רק את המוצר הרצוי.

הם מכריחים אותך לקנות יותר!
תארו לעצמכם, שאתם צריכים שלוש קופסאות של טונה, אבל מוצאים מארז של חמש. לא תיקחו? לא מזמן כשהייתי בסופר ותכננתי לקחת שני גזרים למרק, הופתעתי לגלות שגזר נמכר בשקית ולא ביחידות. גם כשרציתי לקנות שני יוגורטים מצאתי מארז סגור של ארבע יחידות. אולי יש סיבה גם לקולה בארגזים? אנשים מחזיקים מחסנים בבית וזורקים טונות של אוכל כל שבוע.
תקנו רק את הכמות שאתם צריכים (גם אם צריך לקרוע שקית).

הם מכריחים אותך לקנות מוצר שלא תכננת לקנות!
דמיינו לעצמכם איך אתם מטיילים בסופר ופוגשים דיילת נחמדה שמציע לכם לטעום מוצר חדש. לא תטעמו? הדיילת מסתכלת ושואלת האם היה לכם טעים. מה תגידו? מוכח במחקרים שרוב האנשים שטועמים – קונים! כמה פעמים קנית חמוצים לאחר שטעמת? האם תכננת לקנות חמוצים כשנכנסת לסופר?
תטעמו רק את המוצר שתכננת לקנות – אל תפלו לתוך המלכודת!

הם מרדימים את הערנות שלך!
יתכן ושמת לב, שקנייה הראשונה שלך בסופר בדרך כלל קנייה של ירקות ופירות. מסתבר שאם צרכן קונה מוצרים בריאים בתחילת הקנייה, הוא נוטה להוציא יותר כסף על מוצרים לא בריאים בהמשך. סופרים יודעים שככל שאדם יקנה יותר ירקות ופירות, כך הוא ירשה לעצמו יותר לרכוש מוצרים לא בריאים כמו בירה וצ'יפס.
השוקולדים, החטיפים ומים המוגזים תמיד נמצאים בסוף המסלול בסופר. שקלו כל החלטת הקנייה כאילו זאת קנייה הראשונה שלכם בכניסה לסופר.

הם דוחפים מוצרים מיותרים!
בקופה פוגשת אותנו קופאית "נחמדה" שמציעה בעקשנות "מבצעים משתלמים". סוף סוף אנחנו פוגשים הזדמנות לקנות משהו משתלם. האומנם? האם שמתם לב, שבקופה לרוב מציעים לכם מוצרים שגם לאחר קנייה גדולה מאוד, לא נמצאים בעגלה?
מוצרי קו קופה, הם בדרך כלל מוצרים שצרכן לא קונה אותם. וזאת הסיבה גם שהוא כנראה לא מכיר את המחירים של המוצרים האלה ומכאן לא תמיד יכול לדעת האם מדובר במחיר זול באמת. לרוב מדובר באשליית זול שנובעת ממחירים פסיכולוגיים כמו מחיר של 9.99 ₪ או 5 מוצרים ב-29.99 ₪.
בכל פעם שתגיעו לקופה, מראש תכינו תשובה "לא" לכל מה שקופאית תציג בפניכם. אני מבטיח שלא תפסידו אם לא תקנו את המוצרים האלה. 

תקנו בחוכמה!
תחסכו בגדול!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתך?